Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Podczas zabawy dziecko może realizować czynności badawcze, pojawiające się w momencie, gdy styka się ono z nowymi bodźcami czy sytuacjami. Ogromny wpływ zabaw badawczych na rozwój i wychowanie dzieci związany jest z faktem, iż każda zabawa tego rodzaju niesie ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co wspiera proces uczenia się. Najlepiej bowiem zapamiętujemy to, co nam się miło kojarzy. Podczas zajęć badawczych dzieci poznawały barwy podstawowe i zasady ich łączenia. Dzieci dowiedziały się, że barwy podstawowe to żółta, czerwona i niebieska. Następnie nalewały barwy i łączyły. Sprawdzały i obserwowały jakie kolory powstały. Na koniec przedszkolaki samodzielnie „czarowały”, łączyły kolory i doświadczały ,że z barw podstawowych powstają nowe kolory. Badaliśmy również stany skupienia wody zaczynając od zamarzniętego lodu kończąc na jej odparowaniu pod wpływem różnych czynników.